Na okruhu v americkém Austinu diváci pravidelně sledují dramatické závody a ani letošní rok nebyl výjimkou - druhý muž na startu Kimi Räikkönen měl skvělý odpich, v první zatáčce byl dříve než vítěz kvalifikace Lewis Hamilton a bezchybně udržel nejlepší stopu. Britský favorit začínal z druhé pozice, ale smutný dlouho nebyl.
Chvíli po startu zaútočil Sebastian Vettel na Daniela Ricciarda, dostal smyk a propadl se z pátého na patnácté místo. O letošním titulu se zdálo být rozhodnuto - Lewis Hamilton byl sice druhý, ale namísto potřebného náskoku osmi bodů byl před Vettelem hned o osmnáct bodů.
Na dráze v Austinu však není předjíždění nemožnou disciplínou, a tak se Vettel rychle tlačil vpřed. Brzo byl na šestém místě, což mu sice stále nestačilo, ale dávalo naději, že se Hamiltonovi přece jen přiblíží. A povedlo se - lídr šampionátu sice šel brzo do vedení před Kimiho Räikkönena, závodu kraloval, ale na brzkou zastávku v boxech nakonec doplatil. Jako jediný musel pro nové gumy hned dvakrát, spadl nejen za Fina, ale také ze Verstappena a předjet ani jednoho z nich už nedokázal, ačkoliv na ně v posledních kolech vyvíjel velký tlak.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Vettel naopak zlepšil v druhé polovině závodu svůj výkon, předjel zase jednou nevýrazného Valtteriho Bottase a projel cílem hned za Lewisem Hamiltonem. Ten musí potvrdit pátý titul mistra světa za týden v Mexiku, tam mu už však stačí jen pár bodů a bude opět šampionem. Slavil by tak na stejném místě jako minulý rok.
V cíli Velké ceny USA byla však většina pozornosti směřována na Kimiho Räikkönena. Finský pilot marně toužil po vítězství od března 2013, celých 113 závodů, hodněkrát o něj smolně přišel a už ztratil naději, že bude opět stát na nejvyšším stupínku. Vždyť po letošní sezoně končí v silném Ferrari a bude hájit barvy provinčního týmu Sauber.
Nakonec se však dočkal - jistou a rychlou jízdou v americkém Austinu překonal všechny soupeře a navzdory tomu, že emocemi vždy šetří, po vystoupení z kokpitu zářil štěstím. Díky svému 21. triumfu se stal nejúspěšnějším Finem v historii Grand prix a potvrdil, že navzdory pokročilému závodnímu věku, příští rok mu bude 40 let, na rychlosti ztratil jen málo.
Kimi Räikkönen potěšil triumfem miliony svých fanoušků po celém světě. Není divu, že po málo očekávaném triumfu porušil své tradice a mluvil více, než se od chladného seveřana očekává. „Byl to skvělý víkend, auto bylo dobré po celou dobu. Dobře jsem odstartoval, potom už jen hodně tlačil na pilu. Pneumatiky nebyly v nejlepším stavu ke konci, ale držel jsem konstantní rychlost, plán nám vyšel dokonale a jsem hodně šťastný, že jsem konečně vyhrál. Byla to dlouhá doba.“
Po úvodních zastávkách v boxech, kdy ho Lewis Hamilton nejen předstihl, ale získal na něj náskok sedmnácti sekund, panovaly o jeho vítězství pochybnosti. Nakonec se však strategie Ferrari ukázala jako dnes šťastnější. „Myslím, že jsme do boxů zajeli ve správnou chvíli, zvolili jsme kompromis, ale to se nakonec ukázalo jako správné rozhodnutí a přivedlo nás to k vítězství,“ dodal mistr světa z roku 2007.
Jezdcem dne byl však v hlasování formulových fanoušků vyhlášen Max Verstappen. O generaci mladší Nizozemec startoval po technickým problémech v kvalifikaci a následné penalizaci z 18. pozice, jak je však jeho zvykem, bleskově postupoval vpřed, skvěle s týmem Red Bull načasoval zastávku v boxech a po taktickém zaváhání Lewise Hamiltona poskočil na druhé místo. Na předjetí Kimiho Räikkönena sice už neměl, ale opět potvrdil, že větší talent formule 1 dlouho neměla. Jeho závěrečný souboj s Hamiltonem, kdy mistra světa navzdory zcela sjetým zadním gumám udržel za sebou, patří mezi nejpohlednější okamžiky letošní sezony.
Max Verstappen byl také v cíli maximálně spokojený. Jak přiznal, po startu z osmnácté příčky ani na stupně vítězů nemyslel. „Bylo to trochu nečekané, ale dokázali jsme držet s lídry kvalifikace krok. Měli jsme dobrou rychlost a vyšla nám výborně strategie, když jsem se při zastávce v boxech dostal před Bottase. Potom jsem měl ještě dost rychlosti tlačit na Kimiho, ale poslední tři, čtyři kola to už byl boj. Měl jsem velké problémy se zadními pneumatikami.“
Závěrečný souboj s Lewisem Hamiltonem byl ozdobou závodu, jak Verstappen vysvětlil, na vině byly zejména sjeté pneumatiky. „Snažil jsem se zůstat druhý za každou cenu, zadní pneumatiky opravdu nedržely na dráze, ale i Lewis měl očividně problémy, takže nakonec se to povedlo,“ vysvětlil mladík.
Verstappen byl však ten den jedinou radostí stáje Red Bull - Daniel Ricciardo, který měl našlápnuto na minimálně stejně dobrý výsledek a byl v závodě v lepší pozici, doplatil na další ze závad agregátu renault. V 10. kole náhle zastavil přímo na závodní dráze. V Red Bullu si mohli opět pochvalovat rozhodnutí přejít od příští sezony k jinému výrobci motorů, ke zlepšující se japonské Hondě.
Ricciardo byl po předčasném konci vzteky bez sebe, jeho zklamání bylo obrovské, zato Lewis Hamilton se usmíval. Bitvu v Austinu sice prohrál, ale dobře ví, že v cestě za pátým titulem ho může máloco zastavit, takže ho třetí místo příliš netrápilo. Naopak vzpomínal na báječné souboje na trati a gratuloval veteránovi seriálu k vítězství. „Velká gratulace Kimimu Räikkönenovi, skvělá rychlost, skvělý start a žádné chyby. Jel dokonale a zasloužil si vyhrát.“
Ani hodnocení závodu nebylo negativní, Hamilton ví, že výsledek byl hodně těsný. „Dnes jsme si pěkně zabojovali, byl to zajímavý závod a nakonec to byl nejlepší výsledek, kterého jsme za daných okolností mohli dosáhnout. Strategie nebyla špatná, chybělo hodně málo. Ke konci jsem si myslel, že bud mít na Maxe, protože mu odcházely gumy, ale dnes jednoduše byli dva soupeři o trochu lepší. Ale jsme na stupních vítězů a příští víkend můžeme být zase v jiné pozici,“ těší se Hamilton na oslavu titulu.
Nejlepší jezdcem zbytku pole se stal Nico Hülkenberg, který dovezl stroj továrního renaultu na 6. místě, navíc těsně před stájovým kolegou Carlosem Sainzem. Za nimi bodovali oba jezdci stáje Racing Point Force India a jediný bod bral Kevin Magnussen pro domácí tým Haas. Ten v Austinu myslel na víc, ale rychlejší z obou jeho pilotů Romain Grosjean měl po startu smůlu, v chaosu prvních zatáček se zapletl do kolize a závod pro něj předčasně končil.
Pár hodin po závodě se ještě měnilo pořadí. Esteban Ocon přišel o osmé místo kvůli překročení povoleného limitu průtoku paliva, který je stanovený na 100 kg/h. Na devátém místě dojel za Oconem Kevin Magnussen, ale také on byl ze závodu diskvalifikován. Také kvůli palivu, jen pro změnu kvůli celkovému množství paliva, které je možné za závod spotřebovat.
Na body se tak posunuli Brendon Hartley a Marcus Ericsson.
1. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1h34m18.643s |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | 1.281s |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2.342s |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 18.222s |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | 24.744s |
6. | Nico Hulkenberg | Renault | 1m27.210s |
7. | Carlos Sainz | Renault | 1m34.994s |
8. | Sergio Perez | Force India | 1m41.080s |
9. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
11. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
13. | Sergey Sirotkin | Williams | +1 kolo |
14. | Lance Stroll | Williams | +2 kola |
15. | Charles Leclerc | Sauber | DNF |
16. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF |
17. | Romain Grosjean | Haas | DNF |
18. | Fernando Alonso | McLaren | DNF |
19. | Esteban Ocon | Force India | DQ |
20. | Kevin Magnussen | Haas | DQ |
1. | Lewis Hamilton | 346 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 276 |
3. | Kimi Raikkonen | 221 |
4. | Valtteri Bottas | 217 |
5. | Max Verstappen | 191 |
6. | Daniel Ricciardo | 146 |
7. | Nico Hulkenberg | 61 |
8. | Sergio Perez | 54 |
9. | Kevin Magnussen | 53 |
10. | Esteban Ocon | 51 |
11. | Fernando Alonso | 50 |
12. | Carlos Sainz | 45 |
13. | Romain Grosjean | 31 |
14. | Pierre Gasly | 28 |
15. | Charles Leclerc | 21 |
16. | Stoffel Vandoorne | 8 |
17. | Lance Stroll | 6 |
18. | Marcus Ericsson | 7 |
19. | Brendon Hartley | 4 |
20. | Sergey Sirotkin | 1 |
1. | Mercedes | 563 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 497 |
3. | Red Bull/Renault | 337 |
4. | Renault | 106 |
5. | Haas/Ferrari | 80 |
6. | McLaren/Renault | 58 |
7. | Force India/Mercedes | 49 |
8. | Toro Rosso/Honda | 32 |
9. | Sauber/Ferrari | 28 |
10. | Williams/Mercedes | 7 |
Bagikan Berita Ini
0 Response to "Hamilton pátý titul nezískal, dramatický závod v USA ovládl Räikkönen"
Post a Comment